SEO-Basis – Mest essentielle SEO på din hjemmeside

SEO og er et stort og komplekst emne, som du nemt kan fare vild i. Denne artikel fokusere på det absolut mest essentielle SEO, som bør være i orden på alle hjemmesider. Nogle af forklaringerne er meget forenklede, og denne artikel er for dig, som ikke ved ret meget om SEO og hjemmesider. Dette er en beskrivelse af det minimale, du efter min mening bør gøre, for at sikre at din hjemmeside vises fornuftigt i SERP (Search Engine Result Page) og ved deling af links på sociale medier.

Title tag

Et title tag er en titeltekst, der ligger i hjemmesidens html i ”head”. Den angiver sidens titel. Den bruges ofte af søgemaskiner og i rich snippets til at præsentere siden. Browseren bruger også titletagget til at vise titlen på siden i fanebladet.
Din titel bør være højst 60 anslag. Den skal dække over hvad siden indeholder og gerne indeholde nøgleord/søgeord som er relevant for denne side. Ønsker du at bruge din sides navn/firmanavn/brand bør det komme til sidst i titlen. Eksempel:

Mest nødvendige SEO på din hjemmeside | WEBessens

Metadescription

En metadescription er en tekst, der ligger i hjemmesidens html i ”head”. Den bør med få sætninger (ca. 160 anslag) give en opsummering af denne sides indhold. Den bruges ofte af søgemaskiner og i rich snippets til at præsentere siden.
Teksten skal derfor være beskrivende, dækkende og appetitvækkende i forhold til det indhold der ligger på siden, således at brugeren får lyst til at klikke. Brugerne bør få sine forventninger indfriet. Undlad ”clickbait” i dine metadescriptions, Det vil få dine besøgende til at bruge browserens tilbage-knap og samtidig gøre Google opmærksom på, at brugeren ikke fandt det, de ledte efter. I sidste ende kan det gå ud over din ranking.

Hvor kan jeg rette metadescription og titletag?

Det kan være meget forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvor du kan angive et title tag og metadescription. På WordPress-sider bruger jeg næsten altid Yoast SEO. På de enkelte sider kommer der en boks nederst på siden der hedder Yoast SEO, her kan du skrive din metadescription og ændre dit titletag.
Et fremhævet billede
Når du deler et link på f.eks. Facebook, så vises der en såkaldt rich snippet, med titel, en kort beskrivelse og et billede. Andre sociale medier gør noget lignende. Man kan benytte forskellige typer af tags i hjemmesidens html til at ”kommunikere” med de forskellige sociale medier. Hvilke tags de bruger og ikke bruger, svinger lidt, men hvis du har en metadescription og titletag på plads, så er det som ofte tilstrækkeligt at definere et billede, og du vil blive vist fornuftigt, når der linkes på mange af de forskellige sociale medier.
I WordPress er der en funktion, der hedder fremhævet billede/featured image. Hvis du bruger Yoast SEO, vil dette billede blive brugt til at fortælle, at dette billede skal bruges, når siden deles på sociale medier.
Hvad med alt det andet?
Som sagt er SEO et stort og komplekst emne og der er mange ting du kan gøre for at søgeoptimere din hjemmeside. Det, der er beskrevet her, er det jeg mener er uundværligt. Hvis du har fået styr på de ting der beskrives i denne artikel, vil jeg foreslå dig at gå videre med følgende:

  • Søgeordsoptimering
  • Hastighedsoptimering
  • Linkbuilding

1 kommentar til “SEO-Basis – Mest essentielle SEO på din hjemmeside”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *